PRIRUČNIK – Intervencije umjetnika u javnom prostoru…
Preuzmite:
PRIRUČNIK: INTERVENCIJE UMJETNIKA U JAVNOM PROSTORU / PROŠLOST I SADAŠNJOST, MOGUĆNOST RAZVOJA GRADOVA
Od 2019. godine HUiU posebnu pozornost posvećuje razvoju, provedbi i promociji Istraživačko-zagovaračkog programa. Konkretno u 2019. godini Istraživačko-zagovarački program se temelji na osmišljavanju i provedbi istraživačko-zagovaračkih aktivnosti kojima je cilj definirati mogućnosti povratka izvornih umjetničkih djela u javne i privatne prostore u Republici Hrvatskoj. Naime, za vrijeme bivše Jugoslavije, točnije 60.-ih, 70.-ih i 80.-ih godina proteklog stoljeća, bila je normalna praksa da javne prostore (hotele, knjižnice, banke i sl.) krase izvorna umjetnička djela domaćih i inozemnih umjetnika. Osim što su tada javni i privatni prostori bili lišeni današnjeg neukusa u uređenju interijera (tiskane replike umjetnika, jeftini posteri i slike kupljeni u masovnim trgovačkim centrima i sl.), bili su i svojevrsne galerije i platforme za promociju umjetnika.
Stoga je HUiU u suradnji s izv. prof. dr. sc. Kristinom Afrić Ratikovac te studentima prve godine diplomskog studija Fakulteta ekonomije i turizma dr. Mijo Mirković iz Pule, smjer Turizam i razvoj, proveo istraživanje o javnim i privatnim prostorima Pule u kojima su nekada bili izloženi umjetnički radovi hrvatskih i inozemnih umjetnika. Zadatak studenata je bio posjetiti unaprijed detektirane javne i privatne prostore te istražiti povijest nastanka pojedinog umjetničkog djela, definirati autora ili skupinu autora, fotografirati umjetničko djelo, odnosno ocijeniti sadašnje stanje, očuvanost i ulogu umjetničkog djela u prostoru. U istraživanju je sudjelovao 23 studenta/ice koji su obišli brojne javne i privatne prostore u gradu Puli te gradske parkove i javne površine. Tijekom istraživanja studenti su detektirali više od 50 različitih umjetničkih djela, odnosno skulptura, mozaika, slika, tapiserija, spomenika, grafika, crteža i murala, ali i uporabnih predmeta koji imaju umjetničku vrijednost, primjerice lusteri, fotelje, stolice, klupe, šankovi, stubišta i sl.
Prema prikupljenim informacijama, umjetnička djela nastajala su u razdoblju od 60-ih godina 20. stoljeća do sredine 2018. godine, a u njihovom nastajanju sudjelovalo je više od 30 umjetnika iz Italije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Makedonije. Što se tiče očuvanosti pojedinih umjetničkih djela, ista su vrlo dobro očuvana, posebice ona koje se nalaze u zatvorenim prostorima, dok su spomenici i skulpture koje se nalaze na javnim površinama i parkovima često devastirani, ali i nedovoljno i neadekvatno održavani. Tijekom istraživanja najveći problem s kojim su se studenti susretali bio je detektiranje autora pojedinih djela, budući da na većini nije istaknut ni potpis ni godina nastajanja. Problem im je bio shvatiti i kontekst njihovog postavljanja u određeni javni prostor, a odgovor na to pitanje nisu im mogle dati ni javne institucije u čijim se prostorima pojedina umjetnička djela nalaze. Bez obzira na navedene probleme, studenti su tijekom ovog istraživanja stekli novi pogled na svoj grad i kulturu življenja u njemu.